Kulin Eszter
Tapasztalataim szerint a fiatalok a természetet szeretik, a fizikai, kémiai képleteket, számításokat, egyenleteket nem. Ez az iskola biztosítja a feltételeket ahhoz, hogy a természet iránti kíváncsiságot, érdeklődést fenntartva próbáljam meg a gyerekekkel a természeti törvényeket, fizikai és kémiai folyamatokat felfedeztetni. Ebben az élményekben gazdag, kísérletezéssel teli, néha hangos, színes folyamatban szeretném ha minden gyerek megtalálná a későbbi tanulmányait, életét is megalapozó saját, egyéni útját.
Kémia-biológia szakos középiskolai tanári diplomám (ELTE Természettudományi Kar, 1973) megszerzését követően az Országos Haematológiai és Vértranszfúziós Intézet Immunokémiai Osztályán kutattam a szervezetünk védekezéséért felelős ellenanyagok működését. A rengeteg laboratóriumban, vegyszerek között eltöltött időm és az elért sikereim nem voltak összhangban. – Ilyenkor kell váltani! – mondta a távcső mögül néha kipillantó drága Édesapám. Gyerekek közé és „szabad levegőre” vágytam – folyamatos továbbképzéseket követően kezdtem fizikát, biológiát és kémiát tanítani a Máriaremetei Általános Iskolában, majd a tanítóképzésbe kapcsolódtam be, először Zsámbékon, majd Budapesten.
Az ELTE TÓK Természettudományi Tanszékén a természetismeret, egészségfejlesztés és tantárgypedagógiai stúdiumok változatos tapasztalatai megérlelték bennem, hogy felnőtt korban már sokszor késő elkezdeni a természeti törvények „felfedeztetését”. Azok a hallgatók, akik értették és szerették a fizikát és a kémiát, szép eredményeket értek el tanítási ötleteikkel az országos versenyeken. A nyugdíjkorhatár elérése óta (2010) óraadóként dolgozom. Különös és szerencsés véletlenek révén nyílt ki ennek az iskolának a kapuja előttem, 2010. májusában. A fizika és a kémia tantárgyak tanításával párhuzamosan csatlakoztam az egészségfejlesztési és a fenntartható életvitel megalapozását célzó környezeti nevelési programokhoz is.
Tapasztalataim szerint a fiatalok a természetet szeretik, a fizikai, kémiai képleteket, számításokat, egyenleteket nem.
A természettudományok tanításával fő célunk, hogy megőrizzük, illetve mélyítsük a gyerekek természet iránti kíváncsiságát, érdeklődését és felelősségérzetét. Ennek elérését szolgálja minden olyan anyag és eszköz, amelyeket a gyerekek szívesen használnak a megismerés, illetve a felfedezés szolgálatában. Az általuk készített gyönyörű felvételeken, filmeken kísérhetjük figyelemmel érdeklődési területeiket. A jelenségek, folyamatok megértéséhez szükséges természeti törvények, összefüggések ismerete nem mindegyikük számára olyan elbűvölő, mint a színes, hanghatásoktól sem mentes kísérleti tananyag, viszont mindenki megkeresheti az egyéni fejlődésének útját. Ebben a keresésben az iskola minden pedagógusa együttesen vesz részt, az eredmények bemutatására is jól bevált fórumok szolgálnak.